2013. január 19., szombat

Gyógyszertárban 3. rész

Gyógyszertárban 3. rész
A jogímek körüli problémákkal zártam az előző részt és a közgyógyellátást szeretném most részletezni.
Nem akarok a jogosultság és a megszerzés, a folyamat részleteibe mélyedni, ha érdekel valakit, akkor majd egy külön bejegyzésben írok arról mi is ez az egész. Most csak arra szeretnék kitérni, milyen problémák jelentkezhetnek a gyógyszertárban a közgyógyellátással kapcsolatban, hogy aki rendelkezik ilyennel, az mit tegyen, hogy hozzá is jusson a gyógyszeréhez a megfelelő módon.
Fontos tudni, hogy előfordulhatnak esetek, amikor a közgyógyellátás sem azt jelenti, hogy a beteg nulla forintot fizet, tehát közgyógyellátott se induljon a patikába pénz nélkül :P !

Feltételezzük természetesen, hogy a beteg valóban rendelkezik közgyógyellátási jogosultsággal...

1. A rendelt gyógyszer nem adható ki közgyógyellátás terhére.
- A gyógyszer megy ugyan "közgyógyra", vagyis erre a jogcímre kiadható és a betegnek nem kell térítést fizetnie (Vigyázat, vannak esetek, amikor a közgyógyra rendelt gyógyszerért, termékért is kell valamennyi pénzt fizetni! Ilyenek lehetnek a készítős gyógyszer esetében az üvegek, bizonyos fajta tasakok, a segédeszközök esetén a pelenkák, tesztcsíkok, stb.), de a jogcímek sorában a jelölés rossz helyen van.
Megoldás: a beteg visszamegy az orvoshoz és javítást kér.

- A jogcímek sorában a jelölés jó helyen van, a rendelt gyógyszer mégsem adható ki közgyógyellátás jogcímre.
Nem minden gyógyszer adható ki ezen a jogcímen. Ezeknek a gyógyszereknek van egy listája, ami sajnos gyakran változhat. Így fordulhat elő, hogy a múlt hónapban a beteg a megszokott gyógyszerét megkaphatta a közgyógyellátásra, ettől a hónaptól kezdve már nem.
Megoldás: vagy gyógyszert vált a beteg (helyettesíthetőség!!!), beszél az orvosával vagy pedig, ha ragaszkodik a megszokotthoz, akkor sajnos általános, normatív támogatással kifizeti a gyógyszer térítési árát.

2. A beteg közgyógyellátási jogosultsága megszűnt.
Lehet, hogy csak a gyógyszertári adatbázis nem friss. A frissításhez szükséges, hogy a beteg a kapott igazolványt a gyógyszertárba bemutassa. Ott még nem tartunk sajnos, hogy mi bárhonnét kapjunk adatokat, önkormányzattól, OEP-től, orvostól, másik patikától.
Ha új igazolványa van vagy első ízben vált ki vele az adott gyógyszertárban gyógyszert, akkor bizony be kell mutatnia az igazolványt. A gyógyszerkiadó pedig rögzíti az adatbázisban az adatokat. Ezek nélkül a gyógyszer csak normatív támogatással, azaz fizetősen adható ki.

3. A keret lemerült
A közgyógyellátás olyasmi, mint egy feltöltőkártyás telefon. Meghatározott időközönként érkezik feltöltés és a keret adott időn belül felhasználható.
Ha a keret elfogyott, akkor a gyógyszerek a következő feltöltésig csak normatív támogatással vagyis fizetősen adhatóak ki.
Ha menet közben fogy le az összeg, akkor nem lehet felezni, vagyis nem tehetjük azt meg, hogy a kereten maradt összeget a közgyógyellátás terhére, a maradékot pedig fizetősen egyenlíti ki a beteg.
A kereten maradó összeg a gyógyszertárban kapott blokk végén található. A mi rendszerünk kinyomtatja az eredetileg meglévő összeget és az aktuálisan levontat, ebből a megmaradó már kiszámolható. Ilyenkor tudhatjuk meg a következő feltöltés dátumát is. Ha a feltöltés dátuma ismeretlen, az figyelmeztetés, hogy a kártya hamarosan lejár!

Ha már kártyánál tartunk, jöjjön a fizetésről pár szó.
A mi gyógyszertárunkban a beteg fizethet egészségbiztosítási kártyával és bankkártyával is. Ha egészségbiztosítási kártyával szeretne valaki fizetni, előtte győződjön meg arról, hogy nálunk azt a kártyát használhatja-e és a vásárolni kívánt termékek az adott pénztár terhére megvásárolhatóak-e. Ezzel egy jó kis stornózás és néhány perces felesleges várakozás előzhető meg.

Azt hiszem, ezt a témát is alaposan körüljártam, de ha bárkinek bármi kérdése van, szívesen válaszolok rá. Köszönöm  figyelmet!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése